Jokaisella terveydenhuollon yksiköllä on potilaslain mukaisesti oltava nimetty potilasasiamies.
Potilasasiamiehen tehtävänä on tiedottaa potilaan oikeuksista sekä toimia potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi. Tämä edellyttää tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä toimii viisi potilasasiamiestä.
Potilasasiamieheen voi aina ottaa yhteyttä potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa. On sekä potilaan että ammattihenkilön etu, että hoitoon liittyvät epäselvyydet tulee selvitettyä.
Tärkeää on kuitenkin tiedostaa, että potilasasiamiehen tehtäviin ei kuulu ottaa kantaa potilaan diagnoosiin, hoidon sisältöön tai hoitosuunnitelmaan. Potilasasiamiehet eivät myöskään tulkitse potilasasiakirjoja eivätkä ota kantaa siihen, onko hoidossa tapahtunut potilasvahinko.
Potilasasiamiehen toimenkuvaan kuuluu esimerkiksi erilaisista reklamaatioväylistä informoiminen. Tapauskohtaisesti soveltuvia väyliä voi olla muun muassa potilasvahinkoilmoitus Potilasvakuutuskeskukseen, muistutus terveydenhuollon yksikköön, kantelu valvovalle viranomaiselle (Aluehallintovirastoon, Valviraan tai eduskunnan oikeusasiamiehelle). Joissain tapauksissa saattaa olla aiheellista pohtia ratkaisun pyytämistä tietosuojavaltuutetulta.
Potilasasiamies neuvoo, miten yhteydenottaja saa selvitettyä tai edistettyä asiaansa erilaisilla menettelytavoilla. Viime käden vastuu asioiden selvittämisestä on kuitenkin aina yhteydenottajalla itsellään tai hänen valtuuttamallaan henkilöllä.
Monissa tapauksissa asiat selviävät avoimella keskustelulla hoitoa antavassa yksikössä.